Att renovera sitt hem innebär att det är mycket skrot ska skeppas i väg till återvinningsstationen och det är mycket som ska städas. Och det är inte bara en gång det ska städas, det måste hållas efter hela tiden annars blir man galen av allt bråte som ligger framme. Framförallt slutstädningen när det är färdigrenoverat.
Vad som kan vara bra att fixa innan du börjar med renoveringen är att hyra en container för allt skrot i form av spillvirke, gamla tapeter och annat som du kommer att slänga i samband med din renovering. Vanligast är att hyra en liftdumpercontainer den passar de flesta och du kan slänga trä och annat brännbart i denna container. Den lyfts på plats och tar inte allt för stor plats. Det finns andra typer av containrar om du skulle behöva en större modell. Du kan hyra en container till fast eller rörligt pris. Ska du hyra under längre period kan rörligt pris vara att föredra. Du ringer och beställer tömning av containern när det är dags och den är full. Har ni kommit överens om att den ska tillbaks så levereras det till samma plats efter tömning.
Efter att du är klar med din renovering så är det dags att göra slutstädning, och där kan du välja att antingen städa själv eller så kan du kontakta en städfirma. Det kan vara så att man efter en renovering känner att man inte orkar med en slutstädning utan bara vill komma in och möblera upp och börja vara i det nyrenoverade vardagsrummet eller villan. I och med RUT avdraget så kan du få städningen till ett mycket fördelaktigare pris än vad det varit tidigare och kanske är det så att man värdesätter den tiden man kan umgås med familjen istället för att städa.